Delft op Zondag: “Enorm of piepklein- Reurings Precisie Plaatwerk kan het”

Van de allergrootste platen tot de Enorm of piepklein- Reurings Precisie Plaatwerk kan het. Van de allergrootste platen tot de allerkleinste onderdeeltjes, alles kunnen ze, bij Reurings in Delfgauw. Verdeeld over verschillende werkstations zijn plaatbewerkers, lassers en bankwerkers bezig. Directeur Aad Reurings hoeft niet zo nodig meteen zijn praatje te houden. ‘Laat de mensen van de werkvloer zelf maar vertellen. Dan krijg je altijd een eerlijk verhaal.’

Delft op Zondag: “Enorm of piepklein- Reurings Precisie Plaatwerk kan het”

Aan tafel zitten Linda van de administratie, Ritchie, kanter, Leon, pruductieleider en Dylan, lasser. Zij vormen een dwarsdoorsnede van het bedrijf. De sfeer is goed. Er wordt veel gelachen, de kantine is heel sfeervol ingericht. Dat is belangrijk, want iedere dag komen alle medewerkers hier bij elkaar om te lunchen. In totaal zijn ze met zo’n vijftien mensen. ‘Het is niet alleen gezellig om elkaar dagelijks te spreken,’ legt Dylan uit, ‘maar we hebben elkaar echt nodig hier. Eén product gaat meestal langs verschillende collega’s, dus je moet elkaars manier van werken goed kennen. Zo maak je het elkaar en jezelf gemakkelijker.’ Ze hebben klanten van de tuinbouw tot de medische industrie en alles wat ertussenin zit, vertelt Leon. Alles wat met het bewerken van staal te maken heeft, is bij Reurings in goede handen. Het leukst vindt hij het ontwerpen van prototypes. ‘Dat is het meest creatief.’

Zo weet iedereen iets in zijn werkzaamheden te benoemen dat hem het meest bevalt. Ritchie: ‘Wat eigenlijk niet kan, maken wij hier mogelijk. Daardoor moet je steeds nieuwe oplossingen verzinnen. Het is nooit eentonig.’ Dylan: ‘Ik ben van huis uit lasser, maar we worden hier aangemoedigd om er ten minste een andere discipline bij te leren. Zo kun je in noodgevallen altijd voor elkaar inspringen. Je ontwikkelt je bij Reurings constant.’ Linda waardeert het, naast de veelzijdigheid, vooral dat ze veel vrijheid en vertrouwen krijgt. ‘Ik ben er nog maar bij sinds maart,’ zegt ze, ‘maar ik voel me al helemaal thuis. ‘Dat het nogal een mannenwereld is, deert haar niet. Hiervoor werkte ze bij een transportbedrijf, dat waren ook voornamelijk heren. Nouja, heren… ‘Ze zijn hier iets tactvoller, zal ik maar zeggen’, grinnikt Linda. Daar wordt instemmend bij geknikt. Reurings is een heel sociaal bedrijf. ‘Ik kan me niet heugen dat ik ergens heb gewerkt waar ze zo attent waren’, is de algemene stemming. Voorbeelden te over: de uitgebreide Sinterklaasvieringen, waarbij natuurlijk alle kinderen en partners aanwezig zijn, het cadeautje dat alvast gegeven werd voor het kindje dat Dylan gaat krijgen. Ook Ritchie heeft een sprekend verhaal: ‘Ik werkte hier nog maar net, toen ik een zware beenbreuk opliep. Ik ben wel een jaar uit de roulatie geweest. Daar deed de directie nooit lastig over, ik werd gesteund door de familie Reurings en het hele team.’

2021 was een raar jaar. Leon: ‘De staalprijzen gingen door het dak, ze zijn wel verdubbeld. Daardoor heeft het werk in het begin wel een beetje stilgestaan. Maar onze klanten zijn creatief. Normaal gesproken stuurden ze bijvoorbeeld een monteur mee met de machines die wij voor ze maken. Dat mocht nu niet, dus ze maakten een instructievideo waarin ze uitlegden hoe het apparaat werkt. Dat was niet alleen noodzakelijk, maar toevallig ook kostenbesparend, waardoor ze toch bij ons konden blijven bestellen.’ Echt rustig hebben ze het nog niet gehad, het was juist een druk jaar. Wat Reurings maakt is zo specifiek, de klanten kunnen het nergens anders krijgen. Bovendien is staal bij iedereen duur, dus wat dat betreft is er geen concurrentie.

De opdrachten kwamen wel wat onregelmatiger binnen dan andere jaren. Er moest dus wel eens overgewerkt worden. Vervelend? ‘Soms wel, vooral in het begin van het jaar. Maar het is toch je inkomen. We zijn blij dat er werk is. Bovendien wordt er hier Zo goed voor je gezorgd, je hebt het met liefde voor dit bedrijf over.’ Een enkele keer schakelden ze uitzendkrachten in. ‘Niets ten nadele van die mensen,’ stelt Leon, ‘maar dat is niet ideaal. Wat wij hier doen is zo specifiek, mensen moeten hier vrij lang ingewerkt worden. En daar heb je eigenlijk geen tijd voor als het zo druk is. We lopen liever zelf een stapje harder.’

Regelmatig zijn er klanten met een grote klus. Het afgelopen jaar heeft Reurlings bijvoorbeeld een enorm aantal oplaadpalen voor auto’s gefabriceerd. Ritchie en Linda leggen uit: ‘Dan heb je het een tijd heel druk, en dan houdt dat op. Maar je kunt erop wachten dat iemand dan een aanpassing verzint op het eerste product, en dat je daar dan opnieuw veel werk aan hebt.’

In korte tijd is het team deels vernieuwd. Er gingen mensen part-time werken vanwege gezinsuitbreiding, er is een meneer met pensioen gegaan. Die iets veranderde samenstelling is verfrissend. Mensen brengen soms interessante ideeën mee vanuit andere bedrijven, of vanuit hun opleiding. Ook nieuw was de fiberlaser. Een enorm apparaat, waarmee in grote platen snel uitsnedes gemaakt kunnen worden. Door een raampje kun je precies zien hoe dat gaat, en het digitale station dat erbij hoort, houdt bij hoe ver het proces gevorderd is. Dat was een enorme investering. ledere vijf tot tien jaar moet je zoiets vernieuwen, omdat de techniek dan weer zo gevorderd is, dat er een beter apparaat bestaat. ‘Aad weet goed in te schatten wat er nodig is. Hij investeert in cursussen en opleidingen zodat we alles goed kunnen bedienen. Hij luistert ook goed naar wat wij nodig hebben.’ Heel ver vooruit kunnen de medewerkers niet kijken. ‘Weken tot maanden. De werkvoorbereiding maakt een inschatting van hoeveel tijd een bepaalde klus kost, Linda plant dat in, en dan weten we steeds voor een paar weken vooruit wat ons te doen staat. Maar zodra er een nieuwe opdracht komt, wordt die planning per dag uitgebreid of aangepast.’ Over de toekomst kunnen ze dus niet veel zeggen. ‘Ik hoop dat Corona overgaat,’ verzucht Leon, ‘we willen wel weer eens een reisje maken.’ Toen het nog mocht, hebben ze al eens Rome bezocht, en Istanbul. De Formule 1 dit jaar was helaas te duur. Etentjes rond Kerstmis doen ze met alle aanhang, maar de reizen worden gemaakt met alleen het personeel. Goed voor de collegialiteit. Na de rondleiding door het machinepark komt Aad Reurings ons tegemoet.

‘En?’ vraagt hij. ‘Hebben ze geklaagd?’ Nee Aad, je mensen hebben niets dan lof voor jou en je manier van werken. ‘Fijn. Ik ben ook hartstikke trots op ze.’

Bron: Delft op Zondag

Deel dit bericht op social media

Gerelateerde berichten

Wat bracht 2021 ons!

Afgelopen jaar was weer zo’n gek jaar net als 2020. Op welk vlak gek? Nou eigenlijk overal wel.

Lees verder »

In corona tijd bouwen aan je toekomst

RPP is al jaren bezig om niet alleen haar omzet, maar zeker ook haar kwaliteit te verhogen met een continue verbetering in het digitale proces.

Lees verder »

Na een wat minder jaar draait RPP als nooit tevoren!

RPP is al jaren bezig om niet alleen haar omzet, maar zeker ook haar kwaliteit te verhogen met een continue verbetering in het digitale proces.

Lees verder »

DE 7 USP’S VAN REURINGS PRECISIE PLAATWERK

Ons digitaal proces

Offerte snelheid

Productie vanaf 1 stuks

Kwaliteits maatwerk

LEAN, ISO- processen en meer

Lever betrouwbaarheid

Altijd voor innovatie

Ons digitaal proces

RPP is een Smart Factory. Digitale processen zijn zeer ver doorgevoerd maar het oog en de handen van de vakman spelen een belangrijke rol in het met succes uitleveren van uw opdracht.

Offerte snelheid

Op verzoek kunnen wij doorgaans binnen enkele minuten uw aanvraag beantwoorden met een passende offerte. Complexe aanvragen binnen enkele dagen.

Productie vanaf 1 stuks

RPP verwerkt uw opdracht vanaf 1 stuks tot zeer grote series. Met een kleine behuizing is de drang om zeer snel te leveren erg groot. Producten die enkel gesneden en gekant worden kunnen met enkele dagen bij u binnen zijn. Producten met meer bewerkingen zijn vaak binnen 7 werkdagen bij u binnen. Bij producten waar een oppervlakte behandeling aan zit en montage is enkele weken ons streven.

Kwaliteits maatwerk

RPP heeft geen buitendienst medewerker. Prijsstelling en een goed product zorgen jaarlijks voor een goed gevulde orderportefeuille. Met een leverbetrouwbaarheid van boven de 99% en een afkeurpercentage van zo’n 0,3%. Dit is zeer goed te noemen maar RPP meent dat goed beter kan.

LEAN, ISO- processen en meer

Het begon allemaal met het behalen van het ISO 9001 certificaat, dit al binnen een jaar na de oprichting van RPP. 3 nominaties voor beste onderneming, beste leverancier van het jaar en sociaal ondernemer van het jaar. Maar ook het Ministerie van Onderwijs en Wetenschap bracht samen met het bestuur van de Metaal Unie een bezoek aan RPP. Haar zeer vooruitstrevende digitalisering en het zelfstandig werk klimaat bij RPP is zo vernieuwend dat er regelmatig overleg is tal van kennis instellingen. Daarnaast geeft RPP lezingen om ondernemers te stimuleren.

Lever betrouwbaarheid

Met een leverbetrouwbaarheid van boven de 99% scoort RPP hoog. Neem daarbij de zeer korte levertijden en de vaak complexe producten en we kunnen stellen dat hier een goede structuur achter moet zitten. Productie die optimaal digitaal ondersteund word en waar de mens continu grip houd op deze ondersteuning is het toverwoord. Al vanaf uw offerte aanvraag begint dit proces, goed onderbouwde productie informatie. Bij binnenkomst van uw opdracht begint binnen enkele uren dit digitale proces verder zijn werk te doen. U ontvangt een leverdatum via onze orderbevestiging en in de productie is direct uw order zichtbaar. Strak maar toch zeer flexibel loopt uw order door de fabriek. Met eigen transport zorgen wij dat uw opdracht op de afgesproken tijd en plaats voor u beschikbaar is.

Altijd voor innovatie

Dat RPP sterk innoveert bewijst de aandacht die RPP telkens weer trekt. Verschillende erkenningen als Sociaal ondernemer van het jaar, Beste ondernemer van het jaar, Innovatie ambassadeur en Het bezoek van het Ministerie van Onderwijs en Wetenschap. Maar ook de lezingen die RPP met regelmaat geeft over haar vooruitstrevende ondernemerschap.